werkcafe

De televisie anno 2018

Door Gijs

Vandaag de dag wordt er minder naar tv gekeken dan pakweg tien jaar geleden. Dit komt bijvoorbeeld, omdat de mensen tegenwoordig het nieuws al meekrijgen via hun smartphone of tablet. Het Internet heeft veel functies overgenomen die de televisie een halve eeuw geleden nog had. Informeren en amuseren bijvoorbeeld. Tegenwoordig kun je via het Internet zelf het nieuws bekijken op de daarvoor bedoelde nieuwssites. Hierdoor is het journaal op tv voor velen eigenlijk een beetje overbodig geworden. Sociale media hebben in de afgelopen tien jaar een steeds belangrijker wordende functie in het leven van de mensen gekregen. Facebook en Instagram – de meest gebruikte media tegenwoordig – voorzien de mens heden ten dage van het nodige amusement.

Steeds vaker hoor ik: ‘ik kijk nooit meer TV’, of: ‘wie kijkt er nou nog tv?’. En zelfs al kijken mensen nog naar televisieprogramma’s; live naar televisie kijken is steeds minder in trek. Vrijwel alle televisiezenders bieden tegenwoordig de functie aan om later te kijken, wanneer het bijvoorbeeld wél uitkomt. Dit heet met een Engelse term on demand. Steeds meer zenders bieden een dergelijke dienst aan, met als gevolg: teruglopende kijkcijfers.

Door de dalende kijkcijfers lopen de reclame inkomsten van zenders ook drastisch terug. Gepersonaliseerde advertenties tref je in toenemende mate aan tijdens het surfen op Internet. Simpel gezegd werken Internet providers samen met televisiezenders om in beeld te krijgen waar je zoal naar zoekt op het Internet. Dat moet ook wel, want als adverteerder bereik je niet zoveel potentiële klanten meer als vroeger. Is de televisie op zijn retour? Misschien wel.

3 Vind ik leuk
3 Vind ik leuk leden vinden dit artikel leuk
8.684 keer bekeken

Reageren

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.